De TEDx-talk van Simon Sinek uit 2009 is wereldberoemd. Dat is niet alleen omdat Sinek een begenadigd spreker is. Hij trok vooral de aandacht met een analyse over succesvolle organisaties. Bedrijven die uitleggen waarom ze doen wat ze doen, zouden succesvoller zijn dan bedrijven die alleen adverteren hoe of wat ze verkopen. Met hun waarom vormen deze succesvolle bedrijven een bron van inspiratie voor hun medewerkers en creëren ze loyale klanten.
‘Begin bij het waarom’ (2011), het boek waarin Sinek zijn gedachtengoed beschrijft, werd een bestseller. Toen in 2017 een nieuwe Sinek-uitgave werd uitgebracht, werd deze vol ongeduld ontvangen. Voor sommigen werd dat een tegenvaller. ‘Vind je waarom’ is volledig gebaseerd op het gedachtengoed van Sinek. Maar de bijdrage die de grote man zelf aan deze uitgave heeft geleverd, is beperkt. Het zijn twee trainers uit de Sinek-stal die de redactie over het boek hebben gevoerd, David Mead en Peter Docker. Zij schreven geen boek met nieuwe waarom-inzichten, maar stelden een werkboek samen aan de hand waarvan je je persoonlijke waarom, dat van je team of je organisatie kunt ontdekken.
Persoonlijke reactie
Voordat ik ‘Vind je waarom’ aanschafte, had ik nog nooit van Simon Sinek of zijn ideeën gehoord. Na me ondergedompeld te hebben in beschikbare YouTube-filmpjes, werd ik fan. Volgens de instructies uit ‘Vind je waarom’ heb ik belangrijke ervaringen uit mijn leven voorgelegd aan een goede vriendin, die zich als facilitator opwierp. Vervolgens heeft zij me vriendelijk ‘gefileerd’. Dat resulteerde in een van de meest enerverende gesprekken die ik afgelopen jaar had. En zo vond ik mijn waarom: “Ik gebruik mijn inzichten in mensen en processen, zodat ik kan helpen hun potentieel optimaal te benutten”.
‘Vind je waarom’ bevat een duidelijke instructie om, met een goedgekozen facilitator, tot een diep gesprek en tot inzicht te komen over je persoonlijke waarden. Mijn persoonlijke waarom draagt bij aan verklaring van keuzes die ik in het verleden maakte. En ze geeft me houvast bij beslissingen die ik vanaf nu maak. ‘Vind je waarom’ beschrijft ook een werkwijze om een team- of organisatie-waarom te vinden. Ik ben erg benieuwd of dat net zo krachtig kan zijn.